Gestorven na aanvallen van epileptie

Gisterenavond kreeg mijn hond dana epileptieaanvallen 2 heel snel achter elkaar heb de dierenarts gebeld die zei geef haar 2 pilletjes heb ik gedaan aanvallen gingen gewoon door in 1 uur tijd had ze er al 10 gehad pilletjes had ze er uit gespuugd heb haar opgepakt en ben naar de dierenarts gegaan daar kreeg ze weer een aanval de arts heeft haar valium gegeven om rustig te worden kreeg daarna weer een aanval en had het heel erg benauwd ze hebben haar aan het zuurstofmasker gedaan toen kreeg ze er weer een toen zij de arts ik geef haar een beetje narcose dan kan ze wel 24 uur blijven slapen maar dat werd dus voor altijd ze hebben nog geprobeerd haar te reanimeren maar het was te laat haar hartje wilde wel maar het ademen ging niet meer.
Mijn vraag is heeft de arts dit goed gedaan zou ze niet te veel van de valium of narcose hebben gehad en was dit echt nodig het is echt verschikkelijk zo een gemis het was echt een schat van een hond ik heb al eerder naar jullie gestuurd over haar epileptie  zie bij medisch ik zou heel graag iets terug horen alvast bedankt.
Groeten Denise

Antwoord: 

Geachte mevrouw Denise,
epilepsie is in 2 groten groepen te verdelen; de eerste is de primaire vorm, dan speelt het probleem zich alleen in de hersenen af en de 2e groep of secundiare vorm; dat wil zeggen het probleem speelt zich in andere  organen af zoals luchtwegen, bijnieren, nieren, lever, hart etc en ten gevolge van deze problemen krijgen ze epilepsie. Uw hond zal waarschijnlijk de eerste hebben gehad en indien deze zich achter elkaar herhaalt dan kunnen ze al zonder medicatie sterven, het is te veel voor het hart. Indien al valium gegeven is dan kan het voorkomen dat ze heel weinig narcose krijgen en ten gevolge hiervan al overlijden en dat is het risico dat u en de dierenarts dan neemt. Uw dierenarts heeft goed gehandeld, maar had er misschien bij moeten vertellen dat ze eventueel kunnen overlijden.
De honden zweven dan tussen leven en dood in, ik vertel altijd tegen de patienteneigenaren je spuit ze weer uit de aanvallen of je geeft medicatie dat ze kunnen overlijden. Ik vindt het vervelend dat uw Bull hieraan is overleden, heel veel sterkte met het overlijden van uw Bull.
Hartelijke groeten
E.P van Dijk dierenarts  te Nijkerk

SPONSORS

Internet Services


Hoofdsponsor van Bulldogsonline:
The Bulldog Amsterdam


Autoschade van Dijk VOF, Bussum